A kávé alapvetően egészséges. De vannak olyan jelek, pillanatok és érzések amikor mi is inkább azt javasoljuk, hogy azonnal hagyd abba a kávé fogyasztását. Összegyűjtöttünk pár intő jelet.

Mi történik veled, ha kávét iszol?

Miután megittad a kávét, az nagyjából 10 perc alatt a megemeli a pulzusodat és a vérnyomásodat. Még 10 perc és kicsit éberebbé varázsol és jobban tudsz majd koncentrálni. A következő tíz perctől nagyjából 3 órán keresztül megnő a fizikai teljesítményed és 10-12 órával azután, hogy megittad a kávét minden a szokásos értékre áll helyre és olyanná válik mintha meg sem ittad volna.
De térjünk rá arra, amiért a cikkre kattintottál. Máris mondjuk, hogy miért érdemes azonnal abbahagynod a kávéivást.

Hagyd abba a kávéivást, ha csökken az alvásidőd és fáradtan kelsz

Nem véletlen írtuk le feljebb, hogy a kávé 10-12 óra után megy ki a szervezetedből hiszen, ha délben megiszol egy kávét az este 10 óráig, éjfélig hathat. Ha emiatt kevesebbet alszol és az alvásod minősége is rosszabb – például éjjel többször felébredsz, vagy forgolódsz, esetleg reggel nem vagy kipihent – akkor inkább azt javasoljuk, hogy ne igyál több kávét, vagy figyelj oda mikor iszod meg az utolsót.

Állj le a kávéval, ha nem ad neked extra energiát

Ha megiszod azt a napi kávémennyiségedet, ami régen energiát adott neked, de már nem, sőt olyan mintha meg sem ittad volna, akkor érdemes egy picit szüneteltetni a kávézást (és semmiképpen nem növelni az adagot a végtelenségig). Idővel a szervezeted kávé toleráns lesz. Ha abbahagyod egy időre a kávéivást (ez könnyű lesz mert úgysem hatott már, nem igaz?) és pár hónap múlva újra kezded, akkor ismét hatni fog.

Állj le a kávéval, ha kávéfüggővé váltál

Az anyósom és a volt egyetemi csoporttársam is azzá vált, hidd el az rettenetesen rossz. Mind a ketten szinte víz helyett itták (isszák) a kávét, ami emellett párosul a cigivel. Ha azt veszed észre magadon – vagy azt gondolod – hogy túl sok kávét iszol akkor inkább állj le róla. A rengeteg kávé költséges és felesleges a szervezetednek. Lebegjen az a szemed előtt, hogy bármilyen függőség legyőzése nagyobb szabadságot és hatalmat ad magad felett, mint gondolod.

Állj le a kávéval, ha pénzt szeretnél spórolni

Egyénenként eltérő az, hogy havonta hány forintot költ kávéra. Számold ki, hogy nálad mennyibe kerül ez a hobbi, és állj le a kávéivással, ha pénzt akarsz megspórolni. (Bár nem biztos, hogy épp a kávéról kell lemondanod, de ez is lehet egy opció)

Állj le a kávéval, ha hangulatingadozást érzel

Ez már egy icipicit a kávé pszichológiája, de érdemes odafigyelned arra, hogyan hat rád az, ha a megszokott időben a megszokott rituálédat nem tudod elvégezni. Például ha 11 kor szoktál kávézni, és egy adott napon ez nem lehetséges, mindaddig nincs gond, míg egy legyintéssel tudomásul veszed. Gond akkor van, ha szorongsz, ha vacakul érezted magad, ha bármi lelki vagy fizikai tünetet, hangulatingadozást érzel azért, mert nem kávéztál. Akkor komoly gondok vannak és arra kérünk hagy fel a kávézással, mert addiktívvá vált számodra.
Persze, ha nem akarsz leszokni, sőt kávét keresel akkor kattints, rengeteg kávénk van (és akár koffeinmentes is amit ihatsz csak az ízéért).