Biztosan észrevetted már, hogy vannak bizonyos kávémárkák, amelyek nevében valamilyen szín is megtalálható. A Lavazza Blue kék, az Angel’s Oro aranyat jelent, de van Dallmayr Oro is vagy Gimoka Aurum, ami szintén arany. De miért és hogyan lesz egy fekete kávénak „színe” és mi értelme ennek?
Éljen a pszichológia
Ha felteszem neked azt a kérdés, hogy melyik a legnemesebb fém valószínűleg rávágod, hogy az arany és társítod is hozzá a gazdagságot, a nemességet és a különlegességet. A piros autó biztosan lapos és gyors és különlegesen drága, az orvosokon a fehér köpeny a tisztaság jele, a legtöbb számítástechnikai eszközöd pedig fémes, fekete, ezüst mert az elegáns.
A színeknek van tehát egy berögzült, tanult, egyetemes (mindenhol érvényes, hiszen az arany mindenhol a drága, a luxus és nemes) jelentése, azaz társítunk hozzá egy érzetet. De hogyan lesz egy kávé – a nevében – kék. Elmondjuk.
A Dallmayr oro-tól a Lavazza Blue-n át a Lollo nero-ig
A csomagolás és az elnevezés nem csak egyfajta marketing, hanem fontos szerepet játszik a figyelemfelkeltésben és abban, hogy legyen a kávéval egy előzetes ítéleted.
Az előzetes ítélet nagyjából az, amit az első pár sorban írtunk: egy egy színhez egy egy érzést vagy élményt társít az agyad. Ezek az érzések egyrészt tudatalattiak, másrészt egyetemlegesek. A sárga, a halványzöld minden kultúrában a frissesség jele, a fekete az erőé és így tovább.
Van ennél mélyebb része is a választásnak: ha előre elmondom neked azt, hogy ez a kávé rendkívül finom, selymes, olyan friss amilyet még nem ittál, azért is van kék színű dobozban és a neve is azért Lavazza Blue akkor előre befolyásoltalak és előhívtam az agyadból ezeket az érzéseket.
Függetlenül attól, hogy a kávé mennyire friss, mennyire selymes, elhiszed, hiszen elmondtam, leírtam, és amúgy is ez jut a színről az eszedbe.
Na, de hogyan adnak színt a kávéknak? Miért pont oro, blue, orange?
Így kap színt egy kávé (és a csomagolása)
Azért, hogy a marketingesek se szárnyalhassanak szabadon (képzeld mi minden történne, eleve olyan kávéneveket találnak ki, hogy őrület) általában tesztelik a kávékat, viszonylag hozzáértőkön, olyanokon, akik meg tudják ítélni savasságot, az édességet, a csokisságot, a tanninokat, a lecsengést, az erejét a kávénak és még sok sok változót. Majd a kapott válaszok alapján többváltozós varianciaanalízist végeztek annak érdekében, hogy felmérjék a csomagolócímkék színének és formájának fő hatásait, valamint azt, mit vált ki a kóstolóból.
Aztán ezek alapján ajánlanak egy színt: megkérdezik a fogyasztókat arról, hogy (például) a kóstolás alapján mennyire piros ez a kávé, hogy érzik, vagy javaslatokat is tehetnek a színre.
Természetesen ez nem azt jelenti, hogy az adott kávé teljes dizájnját és a nevét is néhány tucat kóstoló fogja eldönteni, de jelentős hatásuk van arra, hogy végül milyen színű lesz a csomagolás és a kávé neve.
A kávé színe
Innen pedig már csak egy lépés, hogy a kávét becsomagolva és elnevezve visszalépjünk az első pontra és bátran ráírják egy piros csomagolásra, hogy tüzes, erős pörkölésű, karcos kávé. Ami valóban így van, de ha nem vennéd észre még segítenek is neked felfedezni.
Mindenféle színű kávénk van. Fedezd fel őket és válaszd a számodra tökéleteset. https://kavearuhaz.hu/