Ritka az olyan illat amelyik szinte mindenkire hatással van: a frissen őrölt kávéillat azonban ilyen. Utánajártunk – mert kíváncsiak voltunk arra -, hogy miért hat ennyire sok emberre – és majdnem mindenkire élénkítően – a friss kávé illata.

800 féle illat egyetlen szippantással

Döbbenetes, de ez a cikk akár itt és most véget érhetne, mert – kutatók – nemrégen megfejtették, hogy a frissen őrölt kávéban megközelítőleg 800-féle illat van. Ez már önmagában elég lehetne ahhoz, hogy „imádjuk a kávéillatot” hiszen biztosan talál az orrunk a 800 féle illatból néhány olyat amihez pozitív dolgot társít, de van itt még valami ami miatt imádjuk a kávé illatát.
A heterociklikus vegyületek.
A heterociklikus vegyületek különlegessége az, hogy évmilliók óta azt kódolják az agyunkba, hogy „ez finom”, „ezt meg kell kóstolnod”, „erre szükséged van”. Heterociklikus vegyületet például a sült hús, a főtt hús. És például a kávé.

Az illatmarketing.

Külön tanulmányok foglalkoznak azzal, hogy milyen komoly, döntést elősegítő szerepe van az illatoknak az életünkben és a marketingben is. Az illatokkal egyszerre szeretnénk befolyásolni másokat, és mások is befolyásolnak minket. Sőt, létezik olyan, hogy illatmarketing, ami a marketing szakma egyik ága.
Ha már voltál a három azonos betűs cipőboltban akkor biztosan észrevetted, hogy „saját illata van”. Talán azt is észrevetted, hogy a friss péksütik legtöbbször a boltok leghátsó részében vannak (és a vonzó kenyér és finom pékáru illat onnan száll előre) így az orrodnál fogva vezetnek a minden nap szükséges pékáruig – keresztül az egész bolton, hátha valamit addig beraksz a kosaradba: mert megérezve a friss kenyér illatát éhes leszel. Talán azt is észrevetted, hogy az illatszer osztályon mindig fantasztikus illat van és az sem véletlen, hogy a parfümöket ki lehet próbálni, sőt, csábítanak rá.
És – ezt is bebizonyították már – a párod illata is vonzó kell legyen számodra, hiszen, ha viszolyognál tőle akkor nem választanád őt. Az illatoknak tehát ereje van.

A kávé pozitív érzéseket vált ki

Az illatok jó érzéseket, emlékeket, sőt traumákat is kiválthatnak: a kávé illata például azt üzeni az agyadnak, hogy jön a koffein és most hamarosan mindjárt, azonnal könnyebb lesz minden, hiszen „felébreszt”, és egyben jutalmaz is. Különös kettősség azonban az, hogy a kávé illata és a kávé íze disszonáns, hiszen az alapízek közül a keserűt szeretjük a legkevésbé. (Ezért édesítjük)
Mégis győzni tud a kávéillat és az íz mert mélyen kötődik az agyunk örömközpontjához: és úgy érezzük megjutalmaztuk magunkat a kávéval.
Nagyon finom illatú kávékkal várunk nálunk. Nézz szét és rendeld meg a kedvenc kávédat most (vagy próbálj ki egy újat).