Minden reggel úgy iszod meg a napi betevő kávédat, hogy rengeteg mítosz és tévhit befolyásolhat: ebben a cikkben összegyűjtöttünk neked néhány kávé mítoszt és azt is elmondjuk, hogy van-e bármilyen alapja? Olvasd el, habkönnyű, de érdekes mind.

Kávémítosz 1: a délutáni kávétól nem tudsz majd aludni

Elterjedt (tévhit), hogy ebéd után már nem szabad kávét inni, mert akkor este nem fogsz tudni aludni (ennek mondjuk ellentmond, hogy a görögök este 8-kor is kávéznak). Az igazság az, hogy az ebéd utáni kávéddal elfogyasztott koffein villámgyorsan feldolgozódik a májban, és szinte az összes (nagyjából a 75%-a) 4-7 órán belül kiürül a szervezetből. Tehát, ha 3 kor kávézol 10 kor már nincs, vagy alig van koffein a szervezetedben. A délutáni kávétól tehát tudsz aludni.

Kávémítosz 2: a kávé dehidratál

Gyorsan zárjuk is rövidre: tévhit, hogy a kávé vízhiányt okoz a szervezetedben hiszen a kávé önmaga, tartalmaz vizet. Tény, hogy valamennyit elvon, de mivel vízből készül vissza is ad. Szóval semmiképpen nem hidratál, sőt.

Kávémítosz 3: a kávé kijózanít

Ez az egyik legveszélyesebb mítosz és tévhit: ha be vagy rúgva, vagy csak alkoholos befolyásoltság alatt vagy, akkor igyál meg egy kávét mert az kijózanít – hallottad már rengetegszer. Az igazság azonban az, hogy nem: bár a koffein éberebbé teheti a részeg embert (is), de az Amerikai Pszichológiai Szövetség tanulmánya arra a következtetésre jutott, hogy a kávé nem józanít ki. Viszont valóban „józanabbnak hiszed” magad tőle, és hajlamos vagy hülyeséget tenni. Szóval érdemes egy életre megjegyezni, hogy a kávé nem józanít.

Kávémítosz 4: ha kávézol súlyt veszthetsz

De jó lenne! De sajnos nem igaz. A koffeinnek van egy anyagcsere-serkentő hatása, ez a magyarázat arra, hogy a reggeli kávé után miért mész kakilni vagy pisilni (esetleg mindkettőt) de nem fogyaszt. Az viszont igaz, hogy a koffein rövid időre csökkentheti az éhségérzetet bár nincs elegendő bizonyíték arra, hogy kijelenthessük, hogy a hosszú távú fogyasztása elősegíti a fogyást.

Kávémítosz 5: a kávé megakadályozza a növést

Valószínűleg az egyik legeszeveszettebb mítosz, hogy a kávé megállíthatja a növekedést. Az őrület az egészben az, hogy senki nem tudja honnan jött ez a butaság és azt sem, hogy miért hiszik még el sokan. Nem, a kávé nem fogja megállítani a növekedést. Miért tenné?

Kávémítosz 6: a koffein erősen addiktív

Létezik egy olyan hiedelem, ami szerint a koffeinhez – mint az alkoholhoz vagy a drogokhoz – annyira hozzá lehet szokni, hogy vannak, akik addiktívak lesznek, azaz enélkül megvonási tüneteket produkálnak, rosszul lesznek, vagy bármi hasonló történik velük, ha nem jutnak elegendő kávéhoz. Ez azonban nem igaz, inkább a kávé íze nélkülözhetetlen azok számára, akik függők.

Kávémítosz 7: a várandós nőknek nem kellene kávéznia

Nincs ilyen szabály, ez egy személyes döntés. Létezik azonban egy olyan tanács, hogy a várandós nőknek érdemes 200 milligrammra – körülbelül egy-kettő csésze kávéra – korlátozniuk a koffeinbevitelt mert tény, hogy a koffein átjuthat a méhlepényen és elérheti a babát, de nincsenek konkrét tanulmányok, amelyek szerint káros lenne.
Kávéznál? Nézz szét nálunk.