Blog

Tudj meg mindent a Black Friday-ról

A Black Friday mindenki számára izgalmas nap: a boltok óriási akciókkal várnak, rengeteg terméket – például a kedvenc kávédat is – szuper áron szerezheted meg! De nem csak ezért népszerű: jóval karácsony előtt megvásárolhatod az ünnepi ajándékokat, vagy meglepheted magad egy vágyott dologgal. De mit érdemes tudni róla? Összegyűjtöttük a legfontosabbakat!

A Black Friday története

A “Black Friday” kifejezés az 1960-as években jelent meg, a philadelphiai rendőrök nevezték így a hálaadást követő pénteket, amikor hatalmas tömeg gyűlt össze az utcákon és az üzletekben, mert az emberek elkezdték a karácsonyi vásárlást. A boltok pedig extra kedvezményekkel és akciókkal csábították a vásárlókat. Idővel a Black Friday – üzletileg is – annyira fontos nap lett, hogy sok cég számára ez jelenti azt a fordulópontot, ilyenkor a mérlegük “pirosból feketébe” vált, vagyis minden, amit ezután eladnak, már nyereség.

De miért éri ez meg a cégeknek?

Azért, mert egy jól megtervezett Black Friday akcióval a cégek növelhetik forgalmukat, új vásárlókat szerezhetnek, és egyetlen nap alatt nagy bevételre tehetnek szert. Emellett a nap során tapasztalható forgalomnövekedés hozzájárulhat ahhoz is, hogy egy cég, egy bolt, egy kávémárka szélesebb körben ismertté váljon.

Fontos, hogy a BF-ben a cégek nem őrülnek meg és nem is csapnak be (legalább is a tisztességesek, például mi, nem). Ilyenkor a régi, akár „felesleges”, a beragadt készleteiket adják óriási kedvezménnyel, vagy néhány kedvelt termékből hatalmas mennyiséget vásárolnak, így mennyiségi kedvezményt kapnak a gyártótól, ezért olcsóbban tudják kínálni.

A tisztességes Black Friday

Évről évre visszatérő téma, hogy a „Black Friday valójában nem is akció” ahogy az is, hogy „már azelőtt elfogyott a szuperakciós termék, mielőtt odaértünk volna”.

Ez nem feltétlen trükk: reális, hogy egy eredetileg 300 000 forintos tévéből mindössze 20 darab elérhető 75 000 forintért, korlátozott tehát a készlet. És ebben benne van a teljes BF lényege, hiszen ez marketing és az, aki meg tudta venni negyedáron a tévét, nos ő valóban őrületes kedvezményt kapott, nem?

Az tény, hogy sokan trükköznek. Klasszikus, amikor a termékek árát néhány nappal az akció előtt megemelik, hogy aztán a „kedvezményes” ár valójában ne legyen olcsóbb, mint az eredeti. Más cégek olyan árukészletre hirdetnek nagy kedvezményt, amelyből 1-2 darab van. Ezek tisztességtelenek. És feleslegesek, hiszen egy Black Friday akció ezek nélkül működik: valós kedvezményeket kínál, átlátható és egyszerűen érthető feltételekkel, így a vásárlók pedig elégedetten és bizalommal térnek vissza a későbbiekben is.

Vélemény, hozzászólás?