Legtöbben reggel – általában az ébredés után – iszunk meg egy (vagy egymás után akár több) kávét azért, hogy „elinduljon a napunk”. Ha te is így teszel, akkor rosszul csinálod és rosszkor iszol kávét, mert létezik egy ideális kávézási időpont, és ez nem az. Elmondjuk miért kávézz később és azt is, hogy mikor.

Így tudod kimaxolni a kávézás előnyeit

Tartozunk annyival, hogy elmondjuk, mire gondolunk a „kávé kimaxolás” alatt. Képzelj el egy esős, szeles, vacak szeptemberi délutánt, legyen mondjuk 17 fok. Tulajdonképpen senki nem akadályoz meg abban, hogy elmenj a strandra, leteríts egy pokrócot és beleugorj a medencébe (vagy strandolj egyet a Balatonon, a Dunán) de nem igazán ez a legjobb időpont: bár átéled, de nem tudod „kimaxolni” a strandélményt.
A kávézás ilyen. Bármikor ihatsz, de van egy ideális időpont, amikor a legjobb meginni a kávénkat ahhoz, hogy maximalizáljuk az előnyeit és minimalizáljuk a mellékhatásait. (Azaz jól érezd magad a strandon úgy, hogy ne fázz meg)

A kortizol és a kávé: pont akkor iszod amikor épp élénk vagy

Majdnem biztosak vagyunk abban, hogy – te is, mint rengetegen – reggel, ébredés után iszol kávét. Ezzel az a baj, hogy amikor felkelsz, reggel, akkor a legmagasabb a kortizol szinted. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy az éberséget okozó kortizol hormonszinted épp a csúcson van (ahogy halad előre a nap egyre csökken és egyre fáradtabb leszel) amikor ráiszol egy élénkítő kévét.
Ha megteszed, a kávé tovább növelheti ennek a hormonnak a szintjét. Az ennyire megemelkedett kortizolszint pedig hosszú távon károsíthatja az immunrendszert, ami egészségügyi problémákat okozhat
Éppen ezért nem a reggel a legideálisabb időpont. De akkor mikor idd meg a „reggeli” kávédat?

Mit szólnál a fél tízhez?

Ha hajlandó vagy változtatni a kávézási rutinodon és inkább fél 10-10 óra között kávézol, az sokkal hatékonyabb és hatásosabb. Ez az időpont azért is ideális, mert addigra csökken annyira a kortizol szinted, hogy érdemes magad újra felpörgetni egy olyan kávéval, amelyik 30-60 percen belül élénkít így nagyjából 11 re megint ugyanolyan éber leszel, mint előtte. Pár órán keresztül.
Úgyhogy, ha úgy érzed, hogy délután megint szükséged van egy kávéra, az teljesen normális: ha a fentieket megfogadva nagyjából 10 körül kávézol akkor délután 2-3 óra között megint „elfáradhatsz”. Ha szükséges, egy második kávé segítheti a napodat.
És van itt még valami, amit érdemes megfogadnod: számold a bevitt kávét. Egy körülbelül 70 kilós embernek 200-400 mg koffein elég egy napra. Ez 2-4 csésze kávénak felel meg, ennél többre nem nagyon van szükséged: hacsak nem az íze kedvéért kávézol.
Mutatunk neked finom kávékat, kattints ide.