A reggeli 1-2 csésze kávé elfogyasztása után arra számítasz, hogy a koffein viszonylag gyorsan hatni fog, és energiát ad neked, igaz? Van, akinél ez fordítva működik és egészen egyszerűen elálmosodik a koffeintől. De hogyan lehetséges ez? Egyáltalán lehetséges ilyen, vagy ez csak városi legenda?

A kávé számokban

Ahhoz, hogy megértsük miért különleges az, ha a kávéban levő koffein valakit elálmosít, előbb ismerjünk meg néhány számot. Egy csésze kávéban 90-100 milligramm koffein van (persze, ha nálad a csésze fogalma más, és egyből egy fél literes bögrét látsz magad előtt, akkor a tiedben több koffein lesz). Ez a mennyiség nagy általánosságban elég ahhoz, hogy a kávé adjon neked egy energialöketet. Ha nem, megiszol még egyet.
A 100 milliliteres kávéd 99%-a maximum 45 percen belül felszívódik, ami azt jelenti, hogy fél-háromnegyed órával a kávé elfogyasztása után „energiát kapsz”. És ez azenergia 4 órán át lassan csökken.
Hacsak nem álmosodsz el tőle, mert előfordulhat.

Az adenozin receptor: ettől álmosít el a kávé

Ha a kávé elálmosít, annak valószínűleg van egy kiváltó oka. Bár a kávéban lévő koffein úgy működik, hogy blokkolja az adenozin receptorokat (az álmosságot regisztráló molekulát) az agyadban, néha ez fordítva is elsülhet és éppen előidézhet álmosságot is. De van itt néhány olyan tény, ami miatt elálmosodhatsz a kávétól.

1: A koffein befolyásolhatja a stresszt

A stresszhormonként ismert kortizolszintet a koffein fogyasztása emelheti. Ha a kortizolszint megemelkedik, az szorongáshoz és stresszérzéshez vezethet, ami éjszakánként ébren tarthat. Csakhogy éppúgy ki is fáraszthat ez az állandó stresszállapot, megőrülnek az adenozin receptorok és álmos leszel.

2: A kávé blokkolja az adenozin hatását

Az adenozin egy olyan molekula, amelyet a szervezeted természetes módon termel, és álmosságérzetet okozhat. Amikor kávét iszol, a tested felszívja a kávéban lévő koffeint, és amikor ez a koffein eléri az agyadat, az adenozin receptorokhoz tapad. A koffein képes blokkolni az adenozin hatását, ami miatt ébernek érzed magad azonban amint a koffein hatása elmúlik, a szervezetedben felhalmozódhat az adenozin, ami miatt azonnal álmos leszel. Szóval nem a kávétól, hanem ha kimegy a hatása.

3: Lehet, hogy koffein intoleranciád van?

Bonyolultnak tűnik, pedig logikus és egyszerű: ha rendszeresen fogyasztasz kávét idővel kialakulhat egyfajta tolerancia. Mivel a koffein az adenozin hatásának blokkolásával működik, a szervezeted válaszként több adenozint kezdhet el termelni. És nem hat a kávé, illetve a megszokottól kevesebb után elálmosodsz.

4: Sok a cukor

Ha nem cukor nélkül, hanem bármilyen hozzáadott édesítőszerrel telerakott kávét iszol, akkor érdemes ezeket is megvizsgálnod, mint lehetséges bűnösöket. A cukor, a szirupok vagy a méz miatt bezuhanhat a cukorszinted, és szinte azonnal ólmos álmosság lehet rajtad úrrá. És tulajdonképpen a kávétól, elalszol.
Persze azért a kávéra inkább az jellemző, hogy élénkít, de ha nálad ellentétes hatást vált ki, akkor a fentiek között kell lenni az oknak.

Innál egy jó kávét? Kattints és szerezz egyet.